
amicsdelaterra.org 04/08/2025 - 11:56:52 | ![]() ![]() |
AMICS DE LA TERRA ESTRENA NOVA ZONA D’ACTUACIÓ PER CONTROLAR EL BANYARRIQUER A SON TORRELLA
Amics de la Terra Mallorca ha iniciat el sisè any consecutiu de campanya per controlar el banyarriquer (Cerambyxcerdo), instal·lant 40 trampes noves (20 fetes per alumnes de l’IES Bendinat) en una nova zona d’alzinar, amb 305 exemplars capturats aquest any.
La iniciativa ha comptat amb la implicació d’una desena de voluntaris i dos torns de seguiment, combinant acció directa amb educació ambiental i formació sobre la importància de la gestió de plagues forestals.
La campanya s’emmarca dins un projecte de custòdia del territori que també inclou reforestació, plantació d’espècies autòctones i activitats de valorització cultural, amb el suport del Consorci Serra de Tramuntana.
Durant els mesos de juny i juliol, Amics de la Terra Mallorca ha iniciat una nova fase de la seva campanya per controlar la plaga forestal del banyarriquer (el coleòpter perforador Cerambyxcerdo), una amenaça greu per als alzinars de Mallorca. Aquesta iniciativa es desenvolupa en el marc d’un projecte de custòdia del territori en col·laboració amb la propietàriade la finca de Son Torrella amb el suport del Consorci Serra de Tramuntana.
Després de cinc anys d’actuacions en una àrea concreta de la finca, enguany s’ha posat en marxa una nova intervenció en una altra zona, convertint-se en el sisè any consecutiu en què l’entitat instal·la trampes casolanes per capturar aquest insecte. En les darreres campanyes s’han col·locat unes 190 trampes, amb un balanç de més de 1.100 exemplars capturats.
Aquest 2025 s’han instal·lat 40 noves trampes, 20 de les quals han estat construïdes pels alumnes de l’IES Bendinat, gràcies al suport de Mallorca PreservationFund, que va organitzar un taller de fabricació amb l’alumnat. Les trampes s’han col·locat en una nova zona d’actuació de l’alzinar, prop a la carretera i les cases de Son Torrella. En aquest primer any d’intervenció en la nova àrea, s’han capturat un total de 305 exemplars.
Amics de la Terra ha comptat amb la participació d’una desena de voluntaris en la col·locació de trampes contra el banyarriquer, combinant l’acció pràctica amb la formació ambiental. Durant el mes de juliol, s’han organitzat dos torns de seguiment per recollir les dades de captures i enviar-les a la Conselleriad’Agricultura i Medi Ambient.
En el marc del projecte de custòdia del territori a la Serra de Tramuntana, també s’han previst altres activitats, com el manteniment de reforestacions, la plantació d’espècies autòctones i un recorregut arqueològic per posar en valor el patrimoni de la finca. Algunes d’aquestes accions compten amb la col·laboració de Tramuntana XXI, entitat responsable de la gestió integral de la finca.
Amics de la Terra destaca la importància de gestionar els alzinars, greument amenaçats per plagues, sequeres, envelliment i sobrepoblació de cabres.


- Manacor reuneix la III Taula de Coordinació contra les Violències Masclistes amb un augment del 43% de dones ateses pel servei municipal (un total de 130), 39 més que l’any anterior
- El Govern visita la Institución Antoni M. Alcover de Manacor para conocer de primera mano las actuaciones de la entidad y le inyecta una ayuda de 39.500 € y reforzar la programación prevista
- Opinión: La Impunidad de los "Inquilinos Profesionales" en Manacor y Porto Cristo, un único estafador ha llegado a introducir 11 personas en una casa de solo 3 habitaciones
- El Consell de Mallorca impulsa la modernización de webs de ayuntamientos de la isla para acercar los servicios públicos municipales a la ciudadanía y fomentar su accesibilidad
- Auditorio Sa Màniga de Cala Millor: El II Congreso sobre Nuevos Paradigmas en Salud Mental congrega en Mallorca a expertos internacionales con 250 participantes
- Gabriel Ignacio Madrid gana el Premio de Artesanía de Mallorca 2025 con la obra «Algues»
- Victoria de garra ante el campeón francés (1-2)
- Adecuación retributiva de varios puestos de trabajo del Ayuntamiento de Manacor: fue condenado mediante la Sentencia 517/2022 del Juzgado de lo Contencioso-Administrativo 2 de Palma
- Proyecto legalización de reforma y ampliación edificio bar-restaurante del Parque Municipal Sa Torre de Felanitx por 113.574 €, el plazo para acabarlas será de 3 meses
- Opinión: Supuesta incidencia en el TIB: Uso de Tarjetas de Residente por Pasajeros Extranjeros. Llamamiento al Control: Posible "Contrabando" o Fraude con turistas








































