
gobmallorca.com 08/05/2025 - 11:12:28 | ![]() ![]() |

Greu i preocupant incompliment en l’aplicació de la Llei de Costes per part de la Direcció General de Costes i Litoral de la Conselleria de la Mar i del Cicle de l’Aigua
Des de fa més d’un any i mig, la Direcció General de Costes i Litoral de la Conselleria de la Mar i del Cicle de l’Aigua és responsable de tramitar, autoritzar o denegar les sol·licituds d’ocupació del domini públic marítim terrestre (DPMT). No obstant això, el balanç d’aquest període evidencia una greu i alarmant vulneració de la Llei de costes i el seu Reglament General.
S’han sotmès a informació pública unes 180 sol·licituds per a explotacions lucratives particulars o de persones jurídiques. La major part d’aquestes han estat tramitades i autoritzades incomplint els requisits legals mínims, la qual cosa converteix aquests títols en nuls de ple dret, per la vulneració flagrant tant del procediment com de l’objectiu de protecció del litoral.
Principals incompliments detectats:
Infracció de l’article 32.1 de la Llei de costes: autorització d’ocupacions que podrien situar-se fora del DPMT, com terrasses de bar a les platges d’Albercuix (Port de Pollença), Muro o Port d’Alcúdia.
Infracció de l’article 64.1 de la Llei de costes: ocupacions fixes (com terrasses i murs) sense la concessió preceptiva.
Cas paradigmàtic: Iberostar Es Trenc (Colònia de Sant Jordi):
L’hotel ocupa il·legalment més de 680 m² amb mobiliari de bar i solàrium, malgrat l’existència d’una ordre ministerial de denegació de concessió (2004) i una sentència ferma de l’Audiència Nacional (2008) que ordenava la demolició de les obres.
Es vulneren també els 6 metres de servitud de trànsit que haurien de romandre lliures segons l’article 27 de la Llei de costes.
En verd ocupacions en DPMT amb mobiliari i obres il·legals. Tota la servitud de trànsit ocupada per l’edificació de l’hotel i amb mobiliari en uns espais que haurien d’estar lliure.
Incompliment del principi de concurrència competitiva
A més, s’incompleix de manera generalitzada l’article 74.3 de la Llei de costes, que obliga a convocar concursos públics per a l’atorgament de serveis lucratius en el DPMT, vulnerant així els principis de publicitat, objectivitat, imparcialitat i transparència. En la pràctica, es concedeixen autoritzacions de manera directa, sense cap procediment de competència oberta.
Conclusió
Aquestes actuacions no només contravenen la legislació vigent, sinó que posen en greu perill la preservació i la lliure accessibilitat del litoral, afavorint interessos privats en detriment de l’interès públic. Exigim la revisió immediata de totes les autoritzacions atorgades de manera irregular i la restitució de la legalitat vigent.


- Preguntas del PP al Pleno de Manacor: Inundaciones en Porto Cristo; Presupuesto Municipal de 2026; Tiempos en estos momentos de la concesión de licencias urbanísticas?
- Preguntas al Plenario de VOX Manacor: Reubicar aparcamientos de plaza Ramón Llull; Punto Verde de Porto Cristo, para cuando; Detalle de los trabajos de la desbrozadora en caminos
- Antoni Vidal Ferrando presenta al Teatre Principal de Santanyí el seu nou poemari, Entre dues fosques
- El presidente del Consell de Mallorca recibe a la comitiva del Dijous Bo de Inca
- A SUS 95 AÑOS CATALINA RIERA COSTA PARTICIPARA EN EL CTO BALEAR DE TIRO CON HONDA FEDERADO
- El PP de Inca activa su proceso de renovación con la mirada puesta en 2027
- L’Ajuntament de Manacor avança en les obres de la nova coberta amb plaques solars a Na Capellera. Adjudicat a la mercantil Melchor Mascaró té un cost total de 661.368 €
- Pleno Manacor lunes 10 de noviembre 19h: Facturas sin contrato; Prórroga extinción de incendios; Plan de Gestión Ética de Colonias Felinas; Pacto de hermanamiento con Girona; Mociones; Preguntas y ruegos
- Felanitx: L’Ajuntament autoritza al Consell de Mallorca la demolició de dues edificacions en ruïnes i sense valor patrimonial del Sindicat, té un cost de 7.500 euros
- Una representació de l'Ajuntament d'Inca i de la societat inquera s'ha desplaçat a Palma per convidar a tots els habitants de les Illes Balears a participar el pròxim 13 de novembre del Dijous Bo








































