
gobmallorca.com 08/04/2025 - 13:58:55 | ![]() ![]() |

Entitats ecologistes i de conservació del medi marí ens reunim amb la DG de la Marina Mercant
Les entitats SOS Costa Brava, Ecologistas en Acción, SOS Mar Menor i el GOB ens hem reunit recentment a Madrid amb el Director General de la Marina Mercant, Gustavo Santana, per exposar la nostra preocupació compartida davant els impactes creixents derivats de la massificació nàutica al litoral de tot l’Estat Espanyol.
Durant la reunió, es va posar de manifest que la principal causa d’aquesta situació és l’excés d’embarcacions d’esbarjo sense control i vigilància. En els darrers anys, als territoris més saturats, aquesta realitat s’ha traduït en un augment de la inseguretat en la franja costanera del litoral, amb episodis preocupants com col·lisions entre embarcacions, accidents amb banyistes, risc en la pràctica d’activitats esportives i greus impactes sobre els ecosistemes marins.
Des de fa mesos, les entitats reunides impulsam una campanya per reclamar mesures urgents que permetin posar fre a aquesta realitat i reduir la inseguretat en les aigües costaneres. Ja hem difós dos vídeos per sensibilitzar dels efectes de la pressió nàutica sobre la costa, les persones i la biodiversitat i per a compartir les nostres propostes a la societat. Aquestes mateixes propostes han estat traslladades als organismes competents per legislar i modificar la normativa vigent, com la Direcció General de Costes i del Mar i la mateixa Marina Mercant. És amb aquesta última que ens hem pogut reunir, pensant que tenen un rol fonamental en la seguretat nàutica.
Veim amb bons ulls la predisposició de la Direcció General de la Marina Mercant a escoltar les nostres demandes i estudiar, en la mesura de les seves competències, la seva viabilitat. Tot i les evidents dificultats derivades del complex repartiment de competències entre administracions, consideram que és imprescindible avançar cap a una regulació més clara, coherent i efectiva de l’activitat nàutica esportiva i de recreació.
En aquest sentit, vam compartir les 5 propostes concretes orientades a millorar la seguretat i reduir l’impacte ambiental:
Reducció de la velocitat costanera, establint un límit de velocitat de 5 nusos en els 300 primers metres de la costa per protegir persones i hàbitats.
Regulació del fondeig, prohibint-lo als primers 50 metres de platges i 20 metres de la resta de costa per preservar espais sensibles i garantir zones de bany lliures de risc.
Ús obligatori de cartografia d’espècies protegides a través de les cartes de nàutiques, i les formacions de titulacions nàutiques per a la protecció d’hàbitat marins.
Prohibició de la navegació sense titulació, especialment, pel que fa al lloguer d’embarcacions sense coneixements en navegació, seguretat marítima i bones pràctiques al mar.
Millora dels mecanismes de control i vigilància, per fer efectives les normatives existents i evitar la impunitat davant les infraccions.
A més, vam insistir en la necessitat d’actualitzar normatives estatals que ja no responen a la realitat actual, com la Llei de Costes o el Reglament d’Ordenació de la Navegació Marítima, i vam assenyalar la importància de disposar de dades clares i accessibles sobre el nombre d’embarcacions i la seva distribució territorial.
Totes les organitzacions defensam que una navegació segura i sostenible és clau per a les comunitats costaneres i per a la conservació de la biodiversitat marina. Així, demanam al Sr. Santana que tingui en compte aquestes demandes i actuï en conseqüència per impulsar una regulació més estricta i efectiva i garantir una navegació més segura i respectuosa amb les persones i la biodiversitat.


- Más de 150 jóvenes participan en el primer torneo de pádel del Consell de Mallorca
- El PP de Mallorca reclama al ministro Óscar Puente los 230 millones de euros del convenio de carreteras coincidiendo con su visita de mañana
- Prohens y Soler asistirán hoy lunes 10 a la inauguración del nuevo Museo del Ferrocarril de Mallorca, ubicado en la c/Estació, 33, de Son Carrió (Sant Llorenç des Cardassar)
- Más de 150 jóvenes participan en el primer torneo de pádel del Consell de Mallorca. El campeonato, celebrado los días 7, 8 y 9 de noviembre en el Pins Pádel Club, de 14 a 30 años
- 13 de Novembre a S’Agrícola Manacor la Dra. Aina Empar Galmés Mifsud: oferirà la conferència: “Possibilitats de la Medicina Reproductiva en el Moment Actual”, especialista a l’Hospital d’Inca
- Editorial: En el municipio de Manacor al menos 15.000 personas lo están pasando muy mal, casi el 30% de la población no llega a final de mes y malvive gracias a la caridad
- VOX Manacor ha remitido un requerimiento formal al alcalde para que ejecute la moción de la Bandera en un máximo de 7 días hábiles e informe por escrito con copia del acto de cumplimiento
- El Voleibol Manacor sigue "in victo" con la victoria ante Melilla (1-3), se han reforzado en bloqueo y ataque y han sabido encaminar el partido a su favor ante un difícil rival
- 26 viales cívicos y carril bici para conectar diferentes lugares de Mallorca: En Ses Salines, Sant Llorenç, Inca, Felanitx, Alqueria Blanca, Artà, Ariany/Petra, Sineu, Santanyí, Capdepera (45 millones de €)
- VOX EXIGE SOLUCIONES URGENTES ANTE LA SATURACIÓN DEL SISTEMA DE LA SEGURIDAD SOCIAL EN MALLORCA








































