
forumsocietatcivil.org 21/04/2026 - 18:42:56 | ![]() ![]() |

El Fòrum de la Societat Civil reclama al Congrés del Diputats mesures urgents per garantir el dret a l’habitatge a les Illes Balears en el marc de la insularitat
El president del Fòrum de la Societat Civil, Josep Benedicto Lacomba, i el secretari, David Abril, han comparegut avui, dia 21 d’abril, davant la Comissió Mixta sobre Insularitat del Congrés dels Diputats per exposar la situació crítica de l’accés a l’habitatge a les Illes Balears i plantejar les propostes concretes consensuades per fer-hi front.
La compareixença, sol·licitada per diversos grups parlamentaris, ha tingut com a objectiu analitzar les conseqüències específiques de la insularitat en matèria d’habitatge, un problema que el Fòrum considera “estructural i agreujat” en el cas balear i en el qual ha estat treballant durant l’any 2025 per recollir en un document complet les més de 100 propostes consensuades entre una pluralitat d’actors de les Illes Balears.
Durant la seva intervenció inicial, Josep Benedicto ha incidit en el fet que la societat civil ha fet el seu treball elevant als estaments polítics, que són els que tenen capacitat legislativa, les propostes i iniciatives per fer front a la situació de l’habitatge a les Illes Balears, i ha convidat les formacions polítiques presents a treballar de manera conjunta a partir d’aquest document de diagnosi i propostes sobre habitatge que presenta el Fòrum.
Per la seva banda, David Abril, en la seva intervenció, ha assenyalat tres elements clau de la diagnosi: el primer element és el caràcter d’emergència estructural que té el problema de l’habitatge a les Illes Balears, que no és un problema conjuntural, i ha aprofundit en aquestes causes estructurals del problema, vinculades al model econòmic, la pressió immobiliària i les limitacions derivades de la insularitat. El segon element és el contrast entre els preus elevats de l’habitatge i els salaris insuficients. Ha alertat que la crisi d’habitatge a les Illes Balears s’ha convertit en un dels principals factors d’exclusió social, amb preus molt per damunt de la mitjana estatal i una oferta insuficient per a la població resident. I el tercer element és la paradoxa entre l’escassetat d’habitatge en termes de mercat i els usos de l’habitatge a Balears. Des del Fòrum pensem que l’escassetat és relativa, perquè un terç del parc d’habitatge a Balears té un ús no residencial, arribant al fet que hi hagi municipis de Balears que ja tenen més habitatges d’ús turístic que residencial.
Abril ha posat èmfasi en la necessitat d’impulsar mesures valentes, entre les quals hi ha la regulació del mercat, l’augment del parc públic d’habitatge i la limitació d’usos especulatius. I ha defensat la necessitat de reconèixer l’habitatge com una qüestió central dins les polítiques d’insularitat i ha reclamat una resposta coordinada entre administracions per al nou Pla Estatal d’Habitatge.
Ambdós representants han coincidit a assenyalar que la insularitat comporta sobrecostos i desigualtats que no estan adequadament compensades per les polítiques estatals, fet que incideix directament en l’accés a l’habitatge i en les condicions de vida de la ciutadania.
Després de les intervencions del Fòrum de la Societat Civil, s’ha obert el torn de paraula dels grups parlamentaris presents a la Comissió, que han pogut valorar les intervencions i les propostes exposades.
La compareixença s’emmarca en els treballs de la Comissió Mixta sobre Insularitat, un òrgan parlamentari destinat a abordar els reptes específics dels territoris insulars, com són les Illes Balears i Canàries.
El Fòrum de la Societat Civil ha reiterat la seva voluntat de continuar contribuint amb propostes i diagnòstics per avançar cap a un model més just i sostenible per a les Illes Balears.


- Coalició per Mallorca presenta el seu projecte a Inca i reforça la seva implantació arreu de l’illa
- Editorial: Manacor y Mallorca necesitan un Matadero que funcione, no otro comunicado anunciando una nueva reunión. Ha llegado la hora de pasar de las palabras a los hechos, poner sobre la mesa un calendario, una solución definitiva señor Montero
- L’Ajuntament de Manacor, el Consell de Mallorca i el Govern han mantengut una reunió de feina per abordar la situació actual del projecte de l’Escorxador municipal, per donar servei al sector ramader, definir
- La Policía Nacional detiene a un técnico por sustraer más de 146.000 euros del interior de cajeros automáticos
- Baleares ultima los preparativos para competir en el Campeonato de España de Cocina y Repostería
- L'Ajuntament de Santanyí Inverteix prop de 30.000 Euros en la renovació del pati d'infantil del CEIP Calonge
- Manacor: L’Escola Municipal de Mallorquí commemora el centenari de Blai Bonet amb dues activitats. Un espectacle musical i una tertúlia reivindicaran els dies 29 i 30 d’octubre
- El Saló de la Creativitat, les Manualitats & DIY tornarà els dies 24 i 25 d’octubre a la Fàbrica Ramis d’Inca amb noves propostes, gastronomia, sorpreses i el lliurament del III Premi d’Honor
- Capdepera dinero de Remanentes: 1.500.000 €, Camí de Son Talent, c/Tudons (Font de Sa Cala) y calles núcleo Cala Rajada. 450.000 €, arbolado c/Hernán Cortés. 750.000 €. Aparcamientos de la piscina Es Figueral, total 2,7 millones
- Felanitx: parque solar fotovoltaico de 1,702 MWp de potencia pico y 1,65 MVA (inversores) destinado a la generación y venta de energía eléctrica. Superficie de la parcela: 3,6 ha (36.670 m²), 2.910 paneles bifaciales












































