
gobmallorca.com 09/04/2026 - 17:41:13 | ![]() ![]() |

El Govern vol rebaixar la protecció d’Es Trenc-Salobrar permetent modificar-la per decret
Una esmena permetrà modificar per decret el règim de protecció del parc natural
El GOB alerta que el Partit Popular està utilitzant la tramitació de la llei de projectes estratègics per introduir, via esmenes, modificacions legislatives que no tenen cap relació amb la finalitat pretesa d’agilitzar tramitacions administratives de determinats projectes per impulsar l’economia. Tal com ja han denunciat diversos grups parlamentaris i juristes, aquesta norma s’està convertint en una llei òmnibus que incorpora canvis en àmbits molt diversos, des de la llengua fins a la regulació ambiental. Entre aquestes esmenes, el GOB vol destacar la que afecta la Llei 2/2017 de declaració del Parc Natural d’Es Trenc-Salobrar de Campos.
Deslegalització del parc natural: el Govern podrà modificar la protecció per decret
L’esmena número 79 presentada pel PP introdueix una disposició que estableix que el Consell de Govern podrà modificar les normes de la llei de declaració del Parc Natural d’es Trenc-Salobrar de Campos (llei 2/2017) mitjançant decret. Això suposa un canvi radical en el règim jurídic del parc, ja que fins ara qualsevol modificació del règim de protecció requeria una llei aprovada pel Parlament, i amb aquesta esmena les modificacions es podran fer directament pel Govern, sense control parlamentari. El GOB denuncia que això implica una deslegalització efectiva del parc natural, ja que tot el seu contingut normatiu deixa de tenir rang de llei.
Facilitat per modificar usos i rebaixar la protecció
Aquesta modificació afecta especialment el nucli del règim de protecció, ja que la llei estableix una llista d’activitats actualment prohibides, els usos autoritzables i les condicions d’ús dins el parc. Si aquesta esmena tira endavant, la modificació d’aquests aspectes serà extremadament senzilla, i això facilitaria, per exemple, ampliar activitats recreatives, turístiques o comercials dins l’espai protegit.
Rebaixa del grau de protecció urbanística
Altre aspecte especialment vulnerable amb aquesta rebaixa de protecció és la facilitat per modificar el nivell de protecció urbanística del parc natural, que actualment és el màxim (AANP, Àrea Natural d’Alt Nivell de Protecció). Aquest nivell de protecció, per ara, limita molt els usos turístics i urbanístics. El fet que aquest status pugui ser modificat per decret pot obrir la porta a noves edificacions, ampliació d’usos i flexibilització del règim urbanístic.
Un pas més en una estratègia de desprotecció dels espais naturals
El GOB emmarca aquesta iniciativa en un conjunt de mesures legislatives impulsades pel Govern, entre elles la seva proposta de nova llei agrària, orientades a reduir el nivell de protecció dels espais naturals facilitant usos turístics i comercials en sòl protegit. La introducció d’aquest tipus de modificacions en una llei de “projectes estratègics” evidencia, a més, una voluntat d’evitar el debat públic i la tramitació específica que requeririen canvis d’aquesta magnitud.
El GOB exigeix la retirada de l’esmena
El GOB considera que aquesta modificació buida de contingut la llei de declaració del parc, elimina les garanties democràtiques en la seva modificació i posa en risc els valors naturals d’un dels espais més emblemàtics de Mallorca. Per tot això, exigeix la retirada immediata de l’esmena i el respecte al rang legal de protecció d’Es Trenc-Salobrar.


- Coalició per Mallorca presenta el seu projecte a Inca i reforça la seva implantació arreu de l’illa
- Editorial: Manacor y Mallorca necesitan un Matadero que funcione, no otro comunicado anunciando una nueva reunión. Ha llegado la hora de pasar de las palabras a los hechos, poner sobre la mesa un calendario, una solución definitiva señor Montero
- L’Ajuntament de Manacor, el Consell de Mallorca i el Govern han mantengut una reunió de feina per abordar la situació actual del projecte de l’Escorxador municipal, per donar servei al sector ramader, definir
- La Policía Nacional detiene a un técnico por sustraer más de 146.000 euros del interior de cajeros automáticos
- Baleares ultima los preparativos para competir en el Campeonato de España de Cocina y Repostería
- L'Ajuntament de Santanyí Inverteix prop de 30.000 Euros en la renovació del pati d'infantil del CEIP Calonge
- Manacor: L’Escola Municipal de Mallorquí commemora el centenari de Blai Bonet amb dues activitats. Un espectacle musical i una tertúlia reivindicaran els dies 29 i 30 d’octubre
- El Saló de la Creativitat, les Manualitats & DIY tornarà els dies 24 i 25 d’octubre a la Fàbrica Ramis d’Inca amb noves propostes, gastronomia, sorpreses i el lliurament del III Premi d’Honor
- Capdepera dinero de Remanentes: 1.500.000 €, Camí de Son Talent, c/Tudons (Font de Sa Cala) y calles núcleo Cala Rajada. 450.000 €, arbolado c/Hernán Cortés. 750.000 €. Aparcamientos de la piscina Es Figueral, total 2,7 millones
- Felanitx: parque solar fotovoltaico de 1,702 MWp de potencia pico y 1,65 MVA (inversores) destinado a la generación y venta de energía eléctrica. Superficie de la parcela: 3,6 ha (36.670 m²), 2.910 paneles bifaciales












































